Forumtråd

Listor!

Hoppas jag nu inte är inne och trampar någon gammal tråd i samma ämne när jag föreslår en tråd för väderrelaterade listor av olika slag. Alla sajter med självaktning håller sig ju med listor av olika former så här års, och min första lista är över favoritmeteorologer. För spänningens skull börjar jag nerifrån:

10. Pia Hultgren, SvT. Inget Vasalopp utan Pia ute i spåren som tjänstgörande meteorolog. Hon är lika självskriven där som Arne Weise någonsin var i studion på julafton!

9. Ebba Mårtensson, SvT. Blev svag för henne när hon var lite nervis i början av karriären, man ville att alla skyltar skulle fungera och lågtrycken komma på rätt bana. Nu är hon säkerheten själv!

8. Lage Larsson, SvT. Trevlig väderprick av den gamla stammen. Klassiker när han glömde ta upp båten, så att den frös fast i isen.

7. Åsa Rasmussen, SvT. Har ett charmigt raggarstuk på något vis. Skulle pryda sin plats i framsätet på en Cheva -58.

6. Curry Melin, SvT. Inte många som minns honom kanske, men han hade en väderräv bakom varje öra, och hade en ovanligt lättsam framtoning för sin tid. Ytterligare plusvärde: CM var en etablerad konstnär, med utställningar på många håll i världen.

5. Pererik Åberg, SvT. Festlig typ, som skenbart verkar ta vädret med en klackspark. Hade förmodligen någon inofficiell kamp med Elisabeth Höglund på sin tid om vem som först skulle få häckande örnar i bobalen på skallen.

4. Jannicke Geitskaret SvT. Fast hon grundligt har slipat bort norskan finns det kvar en pikant framtoning av mesost og lompebrød. Helylle!

3. Anders Nylund, TV4. Nybliven pensionär. Aldrig mer får vi höra skramlet när hans fjärrmanöver rasar i golvet...

2. Bengt Lindström, SR. Gemytlig radiometeorolog, som även synts i TV ibland. Överraskade med att citera Karlfeldt en lördag morgon. Stockholmare, och den ende som får uttala "Vänern" som "Venern" utan att jag blir sur.

1. John Pohlman, SvT. Populariserade vädret kraftigt under sin karriär. Duktig hobbypianist dessutom.
Kul tråd :) Här är min lista och eftersom jag är en 95:a så finns inte Pohlman med bara så att ni vet :)

Topp-7 från TV4:
7: Sophia Nilsson
6: Tobias Liljeberg
5: Madeleine Westin, TV4
4: Peter Kondrup, TV4
3: Tone Bekkestad, TV4
2: Ulrika Andersson, TV4
1: Anders Nylund, TV4

Topp-7 från SVT:
7: Arvid Olsen
6: Lage Larsson
5: Mats Andersson, SVT
4: Ebba Mårtensson (?), SVT
3: Jannicke Geitskaret, SVT
2: Pererik Åberg, SVT
1: Åsa Rasmussen, SVT
av Simon8B 2011-07-06 22:07:41
Alla vill väl ge ju sin subjektiva beskrivning som sagt. Fyndigt och målande av dig Åskeladden men jag föredrar hellre din beskrivning utan inbördes ordning. Lite trött på att det ska topplistas människor bara. Objekt går bra, tycker jag. :)
av ElmosFire 2.0 2011-07-07 22:07:25
Tio skäl att älska sommaren!
10. Shorts och sandaler
9. Rabarbersaft i syrenbersån
8. Fiskeviken och sandstranden
7. Deckaren i hängmattan
6. Nattlig åska
5. Somna på gräsmattan
4. Doften av nyslaget hö
3. Färskpotatis
2. Smultron på strå
1. Högtrycksrapport den första semesterdagen
av Åskeladden 2011-07-09 06:07:34
Fem skäl att avsky sommaren...
5. Ösa ekan
4. Regnvatten på tältbotten
3. Solbränna
2. Fästingar, mygg, knott, mördarsniglar och maneter
1. Sista semesterdagen
av Åskeladden 2011-07-09 06:07:35
Ja, den svenska sommaren är underbar! Blir man inte nöjd ändå så kommer en ny chans nästa år. ;)
av ElmosFire 2.0 2011-07-09 20:07:57
Fem saker som är bra med regnväder:

1. Saharaöknen stannar på avstånd ytterligare en tid.
2. Slipper gå ut och visa ölmagen i T-shirt.
3. Sparar på kroppsrörelsen att fälla ner motsolsskyddet i bilens framruta.
4. Glasskontot växer.
5. Klarhet i om vattenpölen i köket beror på om det regnar in eller om hunden faktiskt har problem med för liten blåsa.
av Åskeladden 2011-08-21 09:08:06
Fem saker man inte vill höra när man kommer tillbaka till jobbet efter semestern:

5. "Vi har sparat lite jobb åt dig under sommaren - det är den där stapeln på ditt bord. Börja längst ned, men vält den inte!"
4. "Ingen av oss kan tömma kaffeautomaten. Kan du fixa den direkt? Den luktar lite mögel efter en månad..."
3. "Eva lånade din skrivbordsstol, för vi trodde inte att du skulle komma tillbaka. Den har visst gått sönder, men du kan väl ta en köksstol i stället?"
2. "Kan du säga ditt namn en gång till - jag tror inte att vi minns dig här!"
1. "Nu har du bara 48 veckor kvar till nästa semester!"
av Åskeladden 2011-08-28 21:08:59
Något som kan innebära att du är en vädernörd är att

när...

...ditt syskon blivit förälder frågar du först vilket väder de har i stället för att höra efter om det blev en flicka eller pojke.

...du vinner ett resestipendium till en vecka i New York ber du att få byta det mot en studiedag på SMHI i Norrköping.

...du kollar din autografsamling ser du att den endast består av meteorologers namnteckningar.

...det spöregnat tio dagar i följd frågar du om det finns något hopp om en fortsättning ett tag till.

...du kollar chatrutan på blixtar.se så märker du att du begriper alla fackuttryck där.
av Åskeladden 2011-09-10 17:09:41
Gud va rolig tråd! :D
För mig är favoriterna på vädret Pohlman och Per Holmberg

av Gnistan 2012-03-07 22:03:14
Min lista på andra mer eller mindre nödvändiga ting under fritiden utan numrering eller rankning :

Sommar/vår
Trädgårdera och planternörderera:D
Glo på moln
Vända tvn ut mot uteplatsen som är möjligt i mitt fall och dra fram utemöblerna och ta en stänkare.
Bada med familjen
Träna

Vinter
Spela spel på Bolibompa med småfolket:D
Kladda och laga mat/baka med ungarna
Ta en stänkare
Glo på moln och hoppas på åskväder på vintern
Tramsa med den knasiga boten Cleverbot på datorn
Träna

av Gnistan 2012-03-07 22:03:27