Forumtråd

Ladda upp väderdata på hemsida

Imorgon eller början av veckan får jag troligen min väderstation. Jag skulle gärna vilja kunna ladda upp väderdata på nätet, på min hemsida men vet inte hur det funkar. Har läst man kan ladda upp via Weather Underground?

Väderstationen är en WMR200. Kan då nedan program rekommenderas?
http://wmrx00.sourceforge.net/

Binero har väll haft en del problem i veckan så dessa dem hade jag nog valt bort ur vad som kommit fram ur tråden.
Källa: http://www.wn.se/showthread.php?t=1057197

Hittade denna sida http://webbhotells.se/ där finns information om några ovan nämnda webbhotell samlat på ett ställe.
Finns även lite guider och annat smått och gått.
av beelzebubs 2013-03-28 10:03:53
Tänkte börja undersöka det själv med när jag väl kan klättra upp på taket och fästa fast min egen. Vore ju roligt om man kunde skapa en sida med länkar till privata väderstationer med (som ligger uppe hela tiden).

Hittar du något bra utöver tips här så skriv gärna om det. :)
av Sunshades 2013-03-24 17:03:11
Jag rekommenderar: http://sandaysoft.com/products/cumulus
Medföljande standard template till Cumulus ser ut så här: http://vader.trif.se/

Har du frågor om Cumulus är det bara till att fråga. Jag har WMR88 som använder samma protokoll för överföring som WMR200 (båda fungerar med Cumulus).

Cumulus laddar själv upp HTLM filerna med en intervall som du väljer själv. I HTML filerna finns taggar som Cumulus ersätter med data från väderstationen. T.ex. temperatur ser ut så här " <#temp> " i HTLM filerna, Cumulus ersätter sedan den taggen med verklig temperatur från väderstationen innan den laddar upp filerna. Detta är smart för då kan man göra sin egen webbsida och använda taggarna för ett inkludera data.

Mer info: http://wiki.sandaysoft.com/a/Realtime.txt

Så här ser själva programmet ut:

OBS: Jag har ändrat tema till standard då teman m.m drar RAM och CPU. Fint GUI på en server behövs ej.
av Forecaster 2013-03-24 19:03:50
Thanks! Då vet jag vart jag kan vända mig vid frågor! Har redan laddat ner Cumulus så får vi se när mitt paket kommer :)
av M-Nilsson 2013-03-24 20:03:31
Yup danke! Kommer inte lyckas följa DMI's rekommendationer men det får bli som litet vägledande istället (svårt att göra som man vill på en hyresrätt ;) )
av Sunshades 2013-03-24 20:03:40
Ett litet tips till den som vill ha en liten mer avancerad sida och kanske en lite snyggare design är att besöka: http://weatherbyyou.com/
Måste verkligen säga att Jaques som driver sida är en ide spruta, han har tagit fram mängder av färdig "template" som alla är gratis.

Cumulus har jag själv använt under många år och trotts att Steve driver det som en mer eller mindre hobby så har utvecklingen bara rullat på.
Supporten kan man heller inte klaga på trotts att man får söka hjälp via ett forum.

M-Nilsson
Cumulus har stöd för att ladda upp väderdatan direkt till WU, PWS med flera.

Själv laddar jag upp till ovan nämnda samt Europen Weather Network samt temperatur.nu
av beelzebubs 2013-03-24 22:03:31
M-Nilsson Skrev ...

Köper jag tex. en se. adress via loopia så får jag ju ett webbhotell...å då ändrar jag mina inställningar inne på deras sida.

Nope, när du registrerar en domän hos dem så får du ett erbjudande om att skaffa ett konto på deras webbhotell. Det är rätt stor skillnad ;)

Kontot som du får när du bara registrerar en domän är till deras domänhanteringssystem.
av Slacker 2013-03-26 23:03:09
Som jag förstått är det dels denna del jag använder om jag vill ladda upp data på nätet, men sedan HUR är en helt annan fråga för mig. Tacksam om jag kunde få en hjälpande hand :) Vad är tex, ett måste att ange enligt nedan? Host name "låter" i mina öron viktigt åtminstone..

Jag har installerat Cumulus, samt har en egen hemsida om nu det är ett måste....

av M-Nilsson 2013-03-26 12:03:36
De flesta av uppgifterna du behöver ha får du i från ditt webbhotell.
Host name, vad skall man säga......
Namnet till ftp servern där du har ditt konto t.ex
Låt säga att du har tecknat dig för webadressen herr_nillson.se, då skulle namnet till ftp servern kunna blivit som jag skrev ovan.

Directory är den plats som på servern som filerna skall skickas till, ibland behöver man ej ange någon plats.
Username & Password tror jag du redan listat ut.

Har du något konto hos något webhotell??
av beelzebubs 2013-03-26 13:03:26
beelzebubs Skrev ...

Låt säga att du har tecknat dig för webadressen herr_nillson.se, då skulle namnet till ftp servern kunna blivit som jag skrev ovan.

Directory är den plats som på servern som filerna skall skickas till, ibland behöver man ej ange någon plats.

Hemsidan jag syftar på är byggd genom www.n.nu. Detta innebär att jag inte har webbhotell på tex. loopia utan allt ingår där. Men visst..går ju uppgradera å skaffa ett webbhotell. Har därför för tillfället inget FTP program i min dator jag använder, så då kanske de kan bli knivigare?
av M-Nilsson 2013-03-26 13:03:37
Köper jag tex. en se. adress via loopia så får jag ju ett webbhotell...å då ändrar jag mina inställningar inne på deras sida.
av M-Nilsson 2013-03-26 13:03:38
M-Nilsson Skrev ...

beelzebubs Skrev ...

Hemsidan jag syftar på är byggd genom www.n.nu. Detta innebär att jag inte har webbhotell på tex. loopia utan allt ingår där. Men visst..går ju uppgradera å skaffa ett webbhotell. Har därför för tillfället inget FTP program i min dator jag använder, så då kanske de kan bli knivigare?

Om jag förstått allt rätt så tillhandahåller n.nu mallar som man kan bygga en hemsida av och ladda upp filer/bilder gör man med hjälp av deras "verktyg".
Detta kommer med största sannolikhet inte att fungera i hop med Cumulus, utan du blir nog tyvärr tvungen att skaffa ett konto och ett domännamn på ett "riktigt" webbhotell.

Sedan vilka som är billigast eller bäst vågar jag inte svara på, själv har jag mitt hos http://www.swedenet.biz/
Jag tycker de har ett överkomligt pris,men framför allt så är det väldigt lite strul och en suverän support.

Jag brukar inte rekommendera folk att ta det billigaste för tyvärr så är det lite så att man får vad man betalar för.
Kolla runt lite och hör gärna med andra vad de har för erfarenhet och vad de rekommenderar för webbhotell.
av beelzebubs 2013-03-26 13:03:51

Jag har själv testat några av de "löjligt billiga" och har man inte så mycket trafik så kan de gå att använda. Det blir litet roulette med dem och har man litet flyt så rullar det på utan problem.

Just nu har jag plats på binero och de har fungerat förhållandevis väl förutom att mailen ballade ur idag. Nu använder jag dem förvisso mest som parkeringsplats för några domäner men planen är att bygga ut litet senare.

av Sunshades 2013-03-26 14:03:31
M-Nilsson, du kan inte sätta upp en server hemma hos dig? Har du inte möjlighet att göra detta, behöver du en webbhost som du kan komma åt via en FTP-server. Jag kör Cumulus + Xampp (Apache m.m) + FileZilla som ftp server.

Så här ser det ut hos mig:

Host name:
Detta är adressen till din FTP-server, kan vara IP eller DNS t.ex. server.blixtar.se. Som du ser använder jag localhost, detta för att servern ligger på samma dator som kör Cumulus.

Directory: Detta är mappen där du vill dina filer skall laddas upp. På en webbserver har man en rootmapp, vill du ladda upp till rootmappen så lämnar du den tom. Vill du däremot ladda upp det i en annan mapp, måste du ange den här. Jag laddar upp till vader. alltså en mapp som heter vader och som ligger i rootmappen. Detta leder till att det blir så här när man skall komma åt sidan: www.vader.se/vader (Iofs så har jag konfigurerar bort detta i domänen men det behöver vi inte ta upp.)

Username: Användarnamn till FTP-servern

Password:Lösenord till FTP-servern

Dock måste du göra lite saker innan det funkar till 100%, du måste ladda upp lite filer till FTP-servern manuellt ("till webbsidan") första gången.

Du kan läsa mer här om hur man gör: http://wiki.sandaysoft.com/a/Simple_Website_setup

Jag valde att använda egen server eftersom jag ändå redan har en server som står på hela tiden och för att jag använder mig utav realtime (filer laddar upp till servern var 3e minut). Skulle jag använda en webbhost så måste Cumulus ansluta sig till webhostens FTP-server var tredje minut. Detta förbrukar också data, vilket man har ont av på en webbhost. Det går dessutom snabbare att ladda upp om man har egen server.
av Forecaster 2013-03-26 17:03:52
Tackar för svaren, för min del blir det då att spana efter ett billigt webbhotell, sen får vi se hur det rullar på, lite dataspråk förstår jag faktiskt :D
av M-Nilsson 2013-03-26 21:03:55
En grymt viktig sak som ni ska kolla upp innan ni skaffar ett konto på ett webbhotell är:

MySQL-version
PHP-Version

Har de CPanel?
Kan man själv ändra php.ini och .htaccess manuellt?
Får man fullständiga rättigheter till FTP-servern och databasen?
Kan man själv installera en CMS eller måste man använda någon kass "one-click installer"?

Och sist men inte minst, hur är supporten?
av Slacker 2013-03-26 23:03:16
Slacker Skrev ...

En grymt viktig sak som ni ska kolla upp innan ni skaffar ett konto på ett webbhotell är:

MySQL-version
PHP-Version

Har de CPanel?
Kan man själv installera en CMS eller måste man använda någon kass "one-click installer"?

aha OK jag förstår (tror jag :D ) Är inte insatt i detta även om jag känner till en del av det. Ett gång i tiden när jag byggde min hemsida från grunden hade jag ett FTP program men nu är det helt annorlunda om jag tex. skapar webbsajt på N.nu där allt är "inpackat".

De enda jag tidigare haft webbhotell via är Loopia och då vet jag det gick logga in via deras hemsida och ändra diverse inställningar, peka om osv. Men skall ta och läsa på lite mer kring detta i dagarna och se vart de leder!
av M-Nilsson 2013-03-26 23:03:58
FTP-program måste jag använda varje dag :)
av Slacker 2013-03-27 00:03:14
Slacker Skrev ...

MySQL-version
PHP-Version

Har de CPanel?

php.ini lär inte något vanligt webhotell låta en ändra i vad jag vet?

Därememot kan man ändra viktiga php variabler i .htaccess med "php_ini_set" på *vissa* webhotell.
En viktig sak är att kolla memory_limit vilket tex one.com har alldeles för lite för tex rendering av bilder osv.
Också att man kan ändra register_globals mellan on och off är bra, memory_limit bör vara minst 128 Mb
helst minst 256 Mb.

De flesta seriösa webhotell har en php_info som man kan kolla ett antal viktiga php-variabler.

Jag har varit på många billiga webhotell och inte något är bra på alla punkter. Loopia är erkänt bra , men lite dyrare.
Binero är också bra, men kör lightspeed http-server, och jag använder helst apache.

Surftown har en väldigt bra kontrollpanel och väldigt stabilt, låt er inte luras av andra webhotells löfte om nästintill fri
trafik, ni kommer aldrig upp i mer än 10-20 GB per månad på dessa. Jag har varit på många billiga webhotell genom åren och inget erbjuder en stabil miljö för mysql, därför kör jag nästan bara VPS och Co-location. Men Loopia och Binero mfl är bra men passar inte mina behov.

Så mitt tips på billiga webbhotell är Surftown, dem skryter inte med enorma datamängder som andra gör. Iofs lämnade jag dem
när de blev översvämmade. Men dom har bytt till smartare placering av sina datacenter nu tror jag.. !fingerkors
av Bjärlöv 2013-03-27 22:03:14
Har man program som skapar HTML-templates som t.ex. cumulus och vill ha en enkel lösning behöver man inte bry sig om PHP och MySQL. Det räcker med ett billigt webbhotell (viktigt dock att det är driftsäkert).
av Kenny 2013-03-28 11:03:09
Min egen lista som bygger på flera års erfarenhet av webbsupport...

Webbhotell som inte har alla dessa:

PHP support for the SQLite PDO driver
PHP support for the MySQL PDO driver
MySQL with InnoDB support
PHP support for PDO
PHP support for GD2
PHP 5.2.8 and above

Webbhotell som inte stödjer InnoDB:

FatCow

HostMonster

Inmotion

iPage

iPower

JustHost

PowWeb

Web Hosting Hub

Webbhotell som inte stödjer Json:

CrazyDomains

Andra dåliga webbhotell som kan orsaka problem:

GoDaddy

1&1 webhosting

Strato AG
av Slacker 2013-03-28 08:03:31
Har inte lyckats få ut något väder som helst på något Internet, ännu,hehe...fast borde kanske lagt ner ännu fler "dagar" på det än jag gjort. Ska det verkligen vara så svårt??

Nu har jag tänkt sälja min WMR200 eftersom jag tror dyrare stationer har bättre möjlighet? Egentligen är jag nöjd med den för övrigt, även om räckvidden 100 m gärna hade fått vara 300 som tex. WMR300 osv.

Idag, efter att ha googlat hittade jag denna, kan det vara nått? http://www.ambientweather.com/weambnslu2.html#caption 2000 spänn utan frakt enligt min valutakoll...

av M-Nilsson 2014-10-19 14:10:52
Kikat på: Vantage Vue på dryga 4000, samt WMR300...som ligger lite högre i pris.
av M-Nilsson 2014-10-19 15:10:08
Som jag förstått det behövs alltså en router (ej trådlöst), samt en sån där manick som man kopplar till väderstationen och till routern.
av M-Nilsson 2014-10-19 15:10:14
Måste inte vara dyrt för att det skall funka (men en dyrare har säkerligen bättre prylar). Jag kör en http://www.termometerbutiken.se/vaderstationer/vaderstation-touchscreen.html via en USB-sladd till en Raspberry Pi som med visst mifflande och mjukvara ftp'ar upp info till min hemsida http://www.ahlstrand.info/weather/index.php?page=1hour

Funkar i alla fall :)
av Sunshades 2014-10-19 16:10:13
Nej sant. Men en detalj, måste jag ha en "egen" hemsida? Jag vill helst inte behöva det, hade vart nöjd med att kunna få den uppladdad till någon sida.

På så vis kan jag sen om jag skaffar egen hemsida länka till den...Har laddat ner Cumulus och ser ju, när jag går in på Config. i menyn att det står Internet, FTP Logging å allt vad det är. Att man inte vorre mer teknisk. hehe
av M-Nilsson 2014-10-19 16:10:38
Gillar den ganska slimmade konstruktionen av Davis Vantage Vue, http://s3.pji.nu/product/standard/800/498821.jpg så denna har jag i tanken.

Har läst att det finns tillbehör, WeatherLinkIP till den. Dock är det inte så billigt (!!!!!!!) http://www.safecast.se/weatherlinkip-programvara-for-davis-original/133-0
av M-Nilsson 2014-10-19 16:10:44
Fast många ISP's ger ju användarna utrymme att ha en hemsida på deras servrar. I annat fall måste det inte heller vara speciellt dyrt att lägga upp en liten sajt på ett annat webbhotell. Jag menar, om du vill ha litet mer möjlighet att förändra osv. :)
av Sunshades 2014-10-19 16:10:50
Snygg hemsida. Det billigaste alt. är om jag skaffar webbhotell/hemsida och därefter tex. lägger över via Cumulus? Webbhotell är ju inte så värst dyrt...
av M-Nilsson 2014-10-19 17:10:56
Trodde jag var tvungen att ha både Cumulus och Weather Display live för att det skulle funka..
av M-Nilsson 2014-10-19 17:10:57
TJa, jag kör ju inte på samma uppsättning så jag vet inte riktigt vad du behöver. För min del så ville inte jag ha en stationär dator igång hela tiden utan använder, som sagt, Raspberry Pi eftersom den är strömsnål och har fungerat utan större avbrott (som inte jag själv varit orsak till) under hela sommaren.

Men det är en djungel innan man bestämmer sig :)
av Sunshades 2014-10-19 18:10:05
Är det särskilt svårt tekniskt sätt med Raspberry Pi? Inte hört talas om det förrän nu men läst lite kort om det på nätet, finns på CDON bla. såg jag för dryga 300 kr.
av M-Nilsson 2014-10-19 18:10:33
Tekniskt är det inte svårt med du behöver kunna en del om Linux operativsystem och hur det hanterar filer. Så har du det, eller är villig att lägga en hel del tid på det i början, så är det inte så lurigt. Internet, som stöd, är grymt bra med :)
av Sunshades 2014-10-19 19:10:46
Ok, inte mitt område tyvärr. Nåväl jag får se hur jag gör, får kanske köra en ny tråd när/om jag införskaffar mig en ny station :) Har lagt ut min nuvarande på blocket, så kanske jag skaffar mig min egna julklapp!
av M-Nilsson 2014-10-19 22:10:31